Des del Consell Escolar Municipal ens fan arribar la següent síntesi del debat sobre la jornada escolar continuada que es va fer el 6 de març del 2014 a la Biblioteca de Sant Adrià i de la qual ja us vam oferir un resum detallat fa algunes setmanes.

INTERVENCIONS:

Elena Sintes Pascual, sociòloga i autora de l’estudi “A les tres en casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar continua”. Fundació Jaume Bofill. Idees claus:

Segons estudis i recerques existents, el tipus de jornada no incideix ni positiva ni negativament en els resultats escolars. Si mirem l’informe PISA, els països amb millors resultats acadèmics no necessàriament fan la jornada compacta. És més important el projecte educatiu, la qualitat del temps lectiu que no pas el tipus de jornada.

És un tipus de jornada que permet conciliar la vida familiar. Això a nivell pràctic ha funcionat en aquells centres on hi ha hagut recursos que garantissin menjador, obertura dels centres fora de l’horari lectiu, activitats extraescolars de qualitat en horari de tarda, i que no comportés cap cost econòmic afegit a les famílies. Els fills/es s’adapten als ritmes dels adults per tant són els horaris dels adults els que condicionen els horaris dels infants. Per tant pensar que una jornada continuada modificarà els horaris familiars, sembla ser que no és del tot així.

• És un model que genera moltes desigualtats en l’ús del temps fora de l’escola. Les oportunitats dels infants fora de l’escola no són iguals per tothom. Aquelles famílies amb més recursos personals o econòmics sortiran més afavorides que aquelles que no en tenen.

• És un fre al desenvolupament professional de les mares, perquè necessita que hi hagi algun adult amb els infants al migdia i això perjudica clarament a les mares.

• En el cas de primària no és un tipus de jornada que s’ajusti als ritmes cronobiològics dels infants. Es recomana uns ritmes més pausats i relaxats amb bastants pauses entre sessió i sessió. Donar un ritme més natural per a l’aprenentatge.

• És un tipus de jornada en retrocés internacional per diversos motius, com les dificultats d’atenció i concentració, sobretot quan la jornada s’estén fins a les 15.00h de la tarda aguantant sense dinar

• Necessita de recursos, personals i econòmics, per tal de garantir les mateixes oportunitats per tothom. És important estudiar les particularitats de cada centre educatiu i consensuar entre famílies i centre, quin és el model educatiu per al què es vol treballar i quin tipus de jornada afavoriria els bons resultats i els projectes de qualitat.

Maribel Jimenez, directora de l’Escola Eduard Marquina, d’Infantil i Primària. Idees claus:

• S’ha començat a aplicar la jornada continuada en aquest curs. Les condicions van ser favorables, per part de les administracions corresponents i comptava amb un gran consens dintre de la Comunitat Educativa.

• El seu horari és de 8.30 a 14.30, incloent l’hora del dinar, que és obligatori dintre de l’horari lectiu, i amb presència de mestres. Les famílies paguen un euro diari.

• A la tarda hi ha una hora i mitja d’activitats extraescolars (esports, repàs…) de dilluns a dijous, organitzades des del Districte.

• Encara no es poden avaluar resultats, però només en el primer trimestre l’absentisme ha baixat del 19% al 8%.

Òscar Tàrrega, cap d’estudis de l’Institut Barri Besòs. Idees Claus:

• És el segon curs amb jornada continuada

• Han reduït absentisme i conflictivitat entre l’alumnat

• A nivell d’organització de centre, es valora positivament perquè les tardes s’aprofiten per poder-se reunir el professorat.

• Ha suposat estalvi econòmic en subministres

• Fan 7 sessions de 50 min. organitzant les matèries que requereixen més concentració les primeres hores del matí què és quan hi ha més fatiga.

• L’institut a la tarda està obert per poder realitzar activitats extraescolars

Més informació: Resum detallat de la xerrada

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s